Коли музика стала долею...
Тарас Микитка на концертному майданчику Одеси
Під час концерту Національного одеського філармонійного концерту (художній керівник і диригент народний артист України Х. Ерл), який відбувся 17 жовтня, шанувальники музики мали нагоду зустрітися з артистом, який є представником старшого покоління львівської диригентської школи, а також укотре переконатися, що музикальна Одеса має своїх першо-класних виконавців. За диригентським пультом — народний артист України Тарас Микитка, а партію фортепіано в концерті виконував лауреат міжнародного конкурсу Єгор Єгоров.
Програму складали твори Людвіга ван Бетховена (Концерт №1 для фортепіано з оркестром та Симфонія №6, «Пасторальна») і Миколи Колесси («Українська сюїта»).
Два роки тому одесити вже мали змогу познайомитися з творчістю легендарної постаті в українській культурі, композитора, диригент і педагога Миколи Колесси (1903—2006). Тоді НОФО виконав його Симфонію №2 під орудою учня М. Колеси, народного артиста України Юрія Луціва. Наш теперішній гість також є учнем «одного з найвидатніших львів’ян усіх часів», і, принагідно відзначимо, що саме йому була виявлена честь диригувати оркестром Львівської філармонії на урочистостях з нагоди відзначення 100-річчя Миколи Філаретовича Колесси, на якому маестро був особисто присутній. Нагадаємо також, що Микола Колесса дав путівку у життя таким диригентам, як Степан Турчак, Іван Гамкало, Євген Вахняк та іншим іменитим артистам.
Свого часу Микитка стажувався у Турчака протягом трьох років у Київському театрі опери та балету, а потім був запрошений у Донецьк, де згодом став головним диригентом тамтешнього театру опери та балету і професором консерваторії. Львівська диригентська школа має австро-празьке коріння, адже її основоположник М. Колесса закінчив Празьку консерваторію, а диплом захистив у двадцятип’ятирічному віці саме «Українською сюїтою» (1928) — цілком зрілим твором фольклорно-романтичного плану, про який, до речі, схвально відгукнувся Олександр Глазунов (на той час він проїздом був у чеській столиці).
Сюїта побудована на контрастах — ніжно-тужлива, наспівно-елегійна і сповнена хвилювання музика чергується з іскристими, закличними танцювальними мелодіями. Красива вставка — соло першої скрипки (Євген Кострицький). Палітра сюїти світлоносно-срібляста, форма вирізняється ясністю. І цим вона певним чином контрастувала з наступним твором Бетховена, концерт якого має урочистий і величавий вступ і розвивається, ніби розкручена спіраль. Партія фортепіано дуже нагадує звучання клавесина, що й не дивно, адже твір написаний у традиціях моцартів-ського концертного типу. Він багатий на каденції, що дозволяє солістові продемонструвати віртуозність гри.
Єгор Єгоров зарекомендував себе як прекрасний виконавець творів Бетховена та інших представників віденської класичної школи. Його дебют з НОФО відбувся 2008-го саме виконанням сольної партії в Концерті №12 для фортепіано з оркестром Моцарта. Наступного року з одеським колективом виконав ще один твір геніального композитора — Концерт для фортепіано з оркестром під керівництвом Чарльза Ансбахера (США). А надалі Єгор виступав з іншими запрошеними диригентами у Другому та Третьому концертах Бетховена.
Виконання сольної партії Єгоровим було високотехнічним, захоплюючим, особливо в фінальній частині — грайливому рондо. З-під його пальців музика, як то кажуть, лилася. Звертали на себе увагу влучні попадання звуків у тандемі оркестрової і фортепіанної партій. Чудова зіграність!
Як диригент Тарас Микитка запам’ятався енергійним впровадженням музики, яку він глибоко відчуває, яка живе у ньому. Під час виконання сімдесятип’яти-річний диригент був зібраний, навіть строгий, і лише після завершення програми, виходячи під оплески публіки, він перевтілився, і його обличчя осяйнула привітна й м’яка посмішка.
Фондові записи, зроблені за концертними програмами Тараса Остаповича, увійшли до «золотої скарбниці» історії музичного мистецтва Донбасу й України. Нині через військові дії на сході нашої країни Тарас Микитка вимушено залишив Донецьк. Його мужня громадянська позиція і творчі прерогативи, які культивують любов до українського національного мистецтва і виховання почуття національної гідності, не вписуються в ідеологію тих, хто нині прагне заправляти цим краєм. Нині Тарас Микитка — професор своєї alma mater — Львівської НМА ім. М. Лисенка.
Володимир КУДЛАЧ.
П.С. Невдовзі ми станемо свідками ще однієї концертної програми у дещо незвичному форматі: 31 жовтня у Великій залі Одеської філармонії відбудеться благодійний концерт на допомогу постраждалим на сході України за участі НОФО та відомих вокалістів: Тетяни Анісімової (Київ), чоловічого тріо зі Львова (Роман Трохимчук, Тарас Глова, Василь Понайда), а також знаних одеських виконавців — Олени Вишневської та Ігоря Царькова. У програмі — популярні твори Верді, Масканьї, Гулака-Артемовського та інших відомих композиторів. Диригуватиме народний артист України маестро Хобарт Ерл.
В.К.
Передплата
Найкраща підтримка — ПЕРЕДПЛАТА!
дворазовий вихід (четвер та субота з програмою ТБ):
- на 1 місяць — 50 грн.
- на 3 місяці — 150 грн.
- на 6 місяців — 300 грн.
- на 12 місяців — 600 грн.
- Iндекс — 61119
суботній випуск (з програмою ТБ):
- на 1 місяць — 40 грн.
- на 3 місяці — 120 грн.
- на 6 місяців — 240 грн.
- на 12 місяців — 480 грн.
- Iндекс — 40378
Оголошення
Написання, редагування, переклад
Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:
- літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів;
- високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки;
- написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.
Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:
099-277-17-28, 050-55-44-206