Переглядів: 1025

Від «макаронів» до графічного дизайну

У відділ мистецтв нашої національної книгозбірні надійшла нова книга — «Від «макаронів» до графічного дизайну» — дарунок автора, одеського дизайнера й енциклопедиста Анатолія Пасічного. До написання цього підручника його спонукало не лише бажання осмислити свій досвід викладача-практика, а й та обставина, що, як сказано у передмові, за «двадцять з лишком років з дня відродження Незалежності України не вийшло жодної ґрунтовної праці з цієї галузі».

Перш ніж переконатися у справедливості сказаного, я проаналізував принаймні те, що видано і збе­рігається у фонді ОННБ ім. М. Горького. За останні два десятиліття з дизайну є близько десятка видань, але з графічного — лише одна праця авторства В.Я. Даниленка («Основи дизайну», К., 1996). За цей час якісно змінилася технологія, що застосовується у дизайні, та накопичений значний практичний досвід, у тому числі поза межами столиці. Йдеться саме про графічний дизайн, який вбирає в себе різновиди прикладної графіки. Як зазначає автор, терміну «прикладна графіка» ще до 1960 років передував інший — «промислова графіка». «Але… з активним розповсюдженням комп’ютерної техніки, яка сприяла поширенню видів та функціонування комерційної поліграфічної продукції, прийнято інше, узагальнююче визначення — «графічний дизайн». Сюди ми зараховуємо логотипи та товарні й фірмові знаки (марки), піктограми (знаки-символи), герби, емблеми, етикетки, грошові знаки, листівки, пакування, книги, журнали, газети, буклети, проспекти, різновиди плакатів та їх підвидів, які стрімко розвиваються та диференціюються.

Поки що маємо справу із «сигнальними», близько десятка, примірниками цього посібника, виданими коштом самого автора. Зазначимо, що книга вже зараз викликає помітний інтерес у фахівців, які мали змогу ознайомитися з її змістом.

Нагадаємо, Анатолій Пасічний є автором унікальної україномовної енциклопедії пластичних мистецтв (єдиної на пострадянському просторі) — «Образотворче мистецтво» (К., Факт, 2007), працю над якою він не полишав упродовж останніх п’яти років й обсяг якої збільшив удвічі (до 2000 сторінок). Паралельно йшла робота над навчально-методичним посібником з графічного дизайну — узагальнення теоретичного та практичного досвіду сорокарічної викладацької роботи автора на художньо-графіч­ному факультеті ПНПУ ім. К.Д. Ушинського та в дизайн-студії.

Дивне словосполучення — «Від «макаронів»… Не багатьом відомо, що «макаронами» у мистецтвознавстві називають спонтанні, хаотичні абстрактні зображення пер­вісних людей у вигляді подряпувань кістками та різними предметами на стінах печер ще у період палеоліту (Альтамір та інші — 16 тисяч років до н.е.). У праці Пасічного графічний дизайн — оформлення предметного середовища людини — розглядається як еволюційний процес.

Зміст книжки має лекційну подачу. Це популярний виклад від першої особи у формі бесіди з постій­ним екскурсом у науку. Перший розділ — «Стилістична еволюція розвитку графіки» — присвячений становленню і розвитку цього виду мистецтва та елементів графічного дизайну від первіснообщинного ладу до стилістики ХІХ ст., тобто на момент оформлення дизайну як окремого виду діяльності, та до ХХ—ХХІ ст., коли графічний дизайн набув завершеного вигляду і, з огляду на технологічний прорив, отримав нові імпульси розвитку. Хотілося б висловити побажання, щоб до цього розділу було включено також відомості про Кам’яну могилу (Херсонська область) з її палеолітичними зображеннями, неологіч­ними петрогліфами, піктограмами та протошумерськими письменами, а також згадку про дохристиянське сакральне мистецтво — писанкарство. Тоді, на мою думку, книзі, що визріла на українському ґрунті, автор надасть ще більшої україноцентричності. Адже хто, як не ми, донесемо світові про наше історичне культурне надбання, що збагатило людство?

Для зручності автор пропонує і власну класифікацію прикладної графіки — лаконічну (знаково-геральдичну) і складову (зображально-інформативну). Книга містить 13 розділів та додатки — найсучасніші творчі розробки, словник термінів і понять, літературу з графічного дизайну. Кожен розділ багатий на ілюстративний матеріал: зображення, таблиці, художні розробки, схеми (див. на знімку).

Подібне видання можна представити і як самовчитель. І не лише тому, що наукові поняття подані максимально дохідливо, а й завдяки змістовним акцентам, коли складний процес розкладається на елементарні поняття художньо-образного мислення — площина, графічні й композиційні засоби, шрифт і текст, властивості кольору та кольорознавство, а також методологічні прийоми, семантичні трансформації та етапи виконання твору. У сукупності постає цілісний творчий процес. Це те, що, на думку Анатолія Пасічного, вбереже сучасних дизайнерів від калькування та скороспілих штампів. Виділяючи з цього ряду шрифт і текст, не можна не погодитися з автором, що «нехтування ним як елементом графічного зображення в художньо-образному вирішенні дизайн-ідеї зазвичай призводить до негативних наслідків…». Анатолій Пасічний наводить більше трьох десятків різновидів шрифтів — від єгипетських (ІІ тис. р. до н.е.) до декоративних і мальованих — ХІХ—ХХ ст. Доречно тут згадати, що на прикладну графіку суттєво вплинуло східне письмо — японське, китайське, з їх реце­сіями у європейському мистецтві кінця ХІХ — початку ХХ ст.

Дивуєшся, що за такий короткий час — неповних три роки — авторові вдалося створити ґрунтовний посібник. Колись один англійський портретист назвав замовнику-купцеві суму за завершену роботу. «Як?! Ви працювали лише три дні і вимагаєте гроші, які я заробляю протягом місяця?». «Сер, — відповів художник. — Я працював над вашим портретом сорок років і три дні…» Анатолій Пасічний якнайменше думав про зиск (знаю цю безкорисливу людину багато років), але цей епізод нагадав мені про ірраціональні продуктивні спалахи людського мислення. Так, умовно кажучи, «за сорок років і три дні»! Впевнений, що подібне видання може мати й комерційний успіх.

Хочеться вірити, що новий україн­ський посібник з графічного дизайну — сфери, яка невпинно розвивається, таки побачить світ. Було б чудово, якби Міністерство освіти рекомендувало його (якщо воно не доконечно затялося на боротьбі з усім українським) для вищих та середніх навчальних закладів, де графічний дизайн є профільною дисципліною.

Володимир КУДЛАЧ.

 

Чорноморські новини

Передплата

Найкраща підтримка — ПЕРЕДПЛАТА!

дворазовий вихід (четвер та субота з програмою ТБ):

  • на 1 місяць — 50 грн.
  • на 3 місяці — 150 грн.
  • на 6 місяців — 300 грн.
  • на 12 місяців — 600 грн.
  • Iндекс — 61119

суботній випуск (з програмою ТБ):

  • на 1 місяць — 40 грн.
  • на 3 місяці — 120 грн.
  • на 6 місяців — 240 грн.
  • на 12 місяців — 480 грн.
  • Iндекс — 40378

Оголошення

Написання, редагування, переклад

Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:

  • літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів;
  • високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки;
  • написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.

Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:

099-277-17-28, 050-55-44-206

 
Адреса редакції
65008, місто Одеса-8,
пл. Бориса Дерев’янка, 1,
офіс 602 (6-й поверх).
Контактна інформація
Моб. тел.: 050-55-44-206
Вайбер: 068-217-17-55
E-mail: chornomorski_novyny@ukr.net