РубрикиБез рубрики

Часто — провокація і майже завжди — експеримент

Що таке сучасне мистецтво і з чим його їдять — важко визначити навіть фахівцям. Англійською це звучить як «contemporary art», тобто актуальне мистецтво. Можна сказати, що сучасне мистецтво — це те, що відбувається «тут і зараз», часто це — провокація і майже завжди — експеримент.

З Марією Апрятовою — художницею, кураторкою виставок у Музеї особистих колекцій ім. О.В. Блещунова, продовжуємо розмову про те, як мистецтво відображає життя і впливає на нього (початок інтерв’ю читайте у номері за 31 жовтня).

— Чим, перш за все, сучасне мистецтво відрізняється від традиційного?

— А чим відрізняються три одинакові вази: одна — у бабусі в серванті, друга — в музеї, третя — на акції у сучасного художника? Передусім сенсом, що вкладається в предмет. У бабусі в серванті це сімейна цінність, у музеї — атрибутований предмет мистецтва, який має певну місію, ваза на акції художника — це інструмент соціального впливу. Це три різні контексти, і лише в певному контексті витвір мистецтва стає елементом соціального впливу.

Згадаймо відому акцію сучасного китайського художника Хай Вейвея «Упускаючи вазу династії Хань». Стоячи перед фотокамерою, художник випускає з рук і розбиває страшенно дорогу для китайців вазу… Існує чимало інтерпретацій цієї акції, але головне, що ця провокація викликає безліч думок, почуттів, реакцій, привертає увагу до суспільно важливих тем і змушує людей замислитися над традиційними цінностями…

— Сучасні художники, щоб порушити важливі суспільні теми, часто-густо зачіпають «за святе». Наприклад, модні силіконові губи приміряли навіть Венері…

— Нещодавно на бієнале сучасного мистецтва «Маніфеста» у Петербурзі можна було побачити творіння художника Пітера Фельдмана, який розфарбував у натуральні кольори копію Венери Медицейської. Її шкіра була тілесного кольору, волосся — жовтого, губи — червоного, а дельфін біля її ніг — сірого. Все це наближувало витвір, з одного боку, до сучасної жінки, з іншого — повертало до античності, оскільки насправді усі ті скульптури, які ми звикли бачити білими, були колись розфарбовані… Молода цивілізація любила соковиті кольори, і про це свідчать дослідження, під час яких були виявлені рештки фарб…

— Отже, об’єктом сучасного мистецтва може стати будь-що, скажімо, стіна будинку. Варто лише знайти форму репрезентації й перетворити об’єкт на артоб’єкт, вчинити провокацію. Як зробити витвір сучасного мистецтва зрозумілим для звичайної людини?

— Незважаючи на різні думки, погляди та ставлення до цього, вуличні графіті —— це одна із цікавих форм сучасного мистецтва. Наприклад, роботи українського художника Гамлета Зіньковського на стінах у різних містах — височенного рівня, вони вносять чудовий конструктив в образ міста і не пошкоджують його цілісність. Робота Гамлета в Одесі «Ця стіна — мій дім», на вулиці Успенській, 3, була неповторною. Вона тривожила, чіпляла навіть тих, хто не погоджувався з тим, що стіни потрібно розмальовувати стріт-артом. Це був потужний артоб’єкт. Фактура стіни будинку стала основою для обличчя та рук персонажа, якого Гамлет побачив як живе обличчя на стіні і просто виділив його.

— Однак герострати не дрімають…

— Одного дня просто прийшов чоловік і все замалював валиком. Без жодного умислу, не для того, щоб його ім’я увійшло в історію. Йому просто дали доручення пофарбувати фасад — він і пофарбував. І це також викликає певні реакції як частина цієї історії…

— Отже, сучасні художники порушують важливі для суспільства питання і говорять на складні теми… Чи є межі дозволеного?

— Вважаю, що межі мають бути… Як приклад недопустимого нині — провокація датського художника Марко Еварісті, який зробив виставку живих золотих рибок у блендерах, підключених до струму. Варто було лише натиснути кнопку… І на цих виставках завжди знаходився той, хто кнопку натискав.

Я вважаю такі акції недопустимими, травмуючими, особливо — якщо на них приходять діти. Хоча контекст цієї акції зрозумілий. Ми живемо на грані катастрофи, і на цьому акцентував увагу художник. Сьогодні, у час стресового проживання дійсності, краще такий негативний досвід не закріпляти…

— Але через сучасне мистецтво ми можемо почати розмову й діалог на складні теми й порушити важливі загальнолюдські проблеми. Як допоможе у цьому мистецтво?

— Для мене один з таких прикладів — це проєкт Матвія Вайсберга «Стіна». З одного боку цієї стіни — біблійні сюжети в образній манері, з іншого боку — трагедія Майдану, що розгорталася перед очима художника. Я була на його виставці з різними людьми. Ці роботи допомагають запустити такий катарсис, спільне співпереживання, відтак образи допомагали тим, хто сперечався один з одним, перейти у єдину тональність. Відшукати форму, яка допоможе знайти діалог, і при цьому тримати баланс — ось що важливо…

Розмову записала
Ольга ФІЛІППОВА.

Переглядів: 78
Передплата

Найкраща підтримка
газети –
ПЕРЕДПЛАТА!

Вартість передплати без врахування поштових послуг

дворазовий випуск:

  • на 1 місяць — 21 грн.
  • на 3 місяці — 63 грн.
  • на 6 місяців — 126 грн.
  • на 12 місяців — 252 грн.
  • Iндекс — 61119

суботнiй випуск:

  • на 1 місяць — 15 грн.
  • на 3 місяці — 45 грн.
  • на 6 місяців — 90 грн.
  • на 12 місяців — 180 грн.
  • Iндекс — 40378
Оголошення

Написання,
редагування, переклад

Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:

літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів; високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки; написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.
Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:

(048) 767-75-67, (048) 764-98-54,
099-277-17-28, 050-55-44-206

©2009 Всі права на текстову та графічу інформацію, розміщені на цьому сайті, належать редакції газети «Чорноморські новини».
Використання текстової та графічної інформації сайту можливе лише за умови посилання на газету "Чорноморські новини",
а в інтернет-мержі - на діюче, відкрите для пошукових систем посилання на використану публікацію.
Где и как заработать в интернете
Швидка контактна інформація
Тел./факс: (048) 767-75-67; 764-98-54
Моб. тел. 050-55-44-206
E-mail: cn@optima.com.ua, chornomorka@i.ua