РубрикиБез рубрики

Мистецтво у ритмі серця

У широкому сенсі мистецтво — це ніби розмотуєш кокон, з якого згодом снуєш нитки і виготовляєш тканину. Це порівняння спало на думку, коли в черговий раз переглядав персональну виставку члена Національної спілки художників України Анжели Голодецької у виставковій залі Одеського історико-краєзнавчого музею (див. «ЧН» за 20 січня). Більше уявлення про творчість й особистість мисткині дає ця розмова з нею.

Ми зустрілися в її майстерні, яка перебуває ще в стадії ремонту і в якій відчуваються творчий пульс та побутові напруги художниці.

Як складалася творча біографія живописця? Народилася Анжела Голодецька у Житомирі. 1993 року закінчила Одеський державний педагогічний інститут ім. К.Д. Ушинського, де навчалася у Валентина Філіпенка, Есфір Серпіонової, а мистецтву батика — у Наталії Желтомирської. Її творча діяльність, яку розпочала у 1995-у, протікала з великими перервами. Наступна участь у виставках припадає аж на 2007-й. Упродовж сімнадцяти років викладала у приватній школі «Ніка-М». У 2013-у, за словами Анжели, «у рік, коли наша одеська група виборювала свободу на Майдані», стала членом НСХУ.

— Мистецтво батика на наших теренах раніше не було поширеним. Чия творчість найбільше вас надихала?

— Захоплення виникло ще під час навчання на художньо-графічному факультеті. Я вважаю себе вихованкою Одеської школи батика, одним із фундаторів якої є Зінаїда Борисюк (вона не була моїм педагогом). На мою творчість впливали й суміжні види та жанри мистецтва. Важливе значення мало знайомство з українським народним мистецтвом, вишивкою з її дивовижним орнаментом. Особливо плідними в цьому сенсі стали пері-одичні поїздки до Львова, знайомство з тамтешньою школою живопису та текстилю. А ще — зна-йомство з японським шіборі та розписами кімоно, живописом австралійських аборигенів, роботами австрійського майстра Фріденсрайха Гундертвассера, китайським розписом Цзянь Ши Луня.

У роки навчання засмучувало, що батик мало затребуваний, і в нас, групи студентів «худграфу», які захоплювалися цією технікою, було бажання довести, що цей різновид мистецтва заслуговує на більшу увагу.

— У техніці батика ви знайшли своє творче обличчя, однак нині віддаєте перевагу живопису акрилом та олією…

— У певний момент я зрозуміла, що мушу варі-ювати, адже техніка батика вимагає зосередженості, спокою, тож накопичилося багато невиражених емоцій. Не так давно мене запросила до себе викладач художньо-графічного факультету Людмила Паніна, в якої я провела кілька днів. Тоді створила серію світлих за настроєм, оптимістичних, інтенсивних і контрастних у кольорі олійних робіт, незважаючи на те, що тоді якраз хворіла (ці полотна не фігурували на згаданій виставці. — В.К.). У цей час я захопилася творчістю Матісса, який наприкінці життя, будучи тяжко хворим, створив чудову серію робіт, працюючи в інвалідному візку. У нього така сила, якась дитяча, але, водночас, вистраждана радість! На мене також вплинула філософія екзистенціалізму Альберта Камю і Жана-Поля Сартра, творчість Сергія Параджанова і шведського кінорежисера та сценариста Інгмара Бергмана, у якого краса «з надривом» і є прагнення глибоко зрозуміти Бога.

Певний час малюю подумки, а вже згодом набуті ідеї та накопичену енергію виплескую на полотно.

— Ваші роботи викликають асоціації з музикою…

— Можливо, я сприймаю живопис як музику. Подобаються хоральна музика, етнічна, наприклад, сучасний український гурт, що грає у стилі «етно-хаос» — «ДахаБраха», який не так давно виступав в Одесі. Захоплення музикою передалося і моїм дітям.

— Нинішню виставку «Крізь тканину часу», яку ви провели спільно з поетом Олександром Ігнатовим, у ЗМІ визначають як «синтез літератури і живопису». Чи це не перебільшення? Я назвав би це, швидше, синкретизмом, поєднанням двох протилежностей…

— Не знаю, як це назвати, але у нас спільна рефлексія на одні й ті ж явища, особливо у сфері мистецтва: у нього — свій погляд, а в мене — свій, я — «відкритий нерв», Олександр — «аналітичний мозок».

— Влаштування персональних виставок — справа не проста...

— Мій незмінний помічник — мій золотий чоловік Льовушка, який в останній імпрезі з її організації взяв на себе левову частку роботи. Він вважає, що я маю, найперше, себе творчо реалі-зувати (що не звільняє мене від влаштування сімейного побуту, виховання дітей). У нього високе розуміння мистецтва, що й не дивно, адже у молодості він серйозно займався художньою фотографією і працює у видавництві. На жаль, не так багато сімей, де творчі устремління жінки знаходять підтримку чоловіків.

— Ви займаєтеся також педагогічною діяльністю?

— Сімнадцять років я викладала у школі «Ніка-М», директором якої був Олександр Ігнатов. Сьогодні на цій стезі я практикую приватним чином. Серед моїх учениць — Анна Коровіна, Анастасія Біленкова-Гончарова, які беруть участь в обласних і всеукраїнських виставках, а також влаштовують персональні.

Як тут не згадати вислів Антуана де Сент-Екзюпері: «Занадто багато у світі людей, яким ніхто не допоміг пробудитися».

Володимир КУДЛАЧ.

Переглядів: 47
Передплата

Найкраща підтримка
газети –
ПЕРЕДПЛАТА!

Вартість передплати без врахування поштових послуг

дворазовий випуск:

  • на 1 місяць — 21 грн.
  • на 3 місяці — 63 грн.
  • на 6 місяців — 126 грн.
  • на 12 місяців — 252 грн.
  • Iндекс — 61119

суботнiй випуск:

  • на 1 місяць — 15 грн.
  • на 3 місяці — 45 грн.
  • на 6 місяців — 90 грн.
  • на 12 місяців — 180 грн.
  • Iндекс — 40378
Оголошення

Написання,
редагування, переклад

Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:

літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів; високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки; написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.
Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:

(0482) 67-75-67, (0482) 64-98-54,
099-277-17-28, 050-55-44-206

©2009 Всі права на текстову та графічу інформацію, розміщені на цьому сайті, належать редакції газети «Чорноморські новини».
Використання текстової та графічної інформації сайту можливе лише за умови посилання на газету "Чорноморські новини",
а в інтернет-мержі - на діюче, відкрите для пошукових систем посилання на використану публікацію.
Где и как заработать в интернете
Швидка контактна інформація
Приймальня: 0 (482) 64-98-54;
050-55-44-206.
e-mail:cn@optima.com.ua