РубрикиКультура

Кольорова магія чорно-білого кіно Жоржа Мельєса

«Маг, який засунув кінематограф у капелюх і витягнув з неї кіно», — так кажуть про Жоржа Мельєса, одну з найзагадковіших постатей в історії великого екрана. Між 1896 і 1913 роками він створив 520 фільмів, де виступив і продюсером, і кінопрокатником, й актором. А вперше Мельєс використав кінокамеру для того, щоб розповісти постановочну історію, для якої він придумав безліч спеціальних прийомів. Саме ці трюки лягли в основу сучасних спецефектів.

У рамках фестивалю «Французька весна» в Одеській філармонії відбувся унікальний кіноконцерт — показ кращих короткометражних фільмів кіногенія в супроводі його прямих нащадків.

Ексклюзивну програму із 16 стрічок великого француза супроводжували, як і в ті далекі часи, коли вони були створені, тапер та оповідач. Оригінальну живу звукову доріжку — імпровізацію на піаніно і мелодекламацію — виконували правнуки Жоржа Мельєса — Марі-Елен Леріссі та Лоранс Леріссі. Саме вони, подорожуючи світом з цим кіноконцертом, дарують шедеврам свого прадіда звук. Марі-Елен зазвичай коментує те, що відбувається на екрані, і навіть озвучує «німі діалоги» під акомпанемент на фортепіано від Лоранса.

«Ще в дитинстві я вивчила тексти фільмів напам’ять. Це було дуже легко і весело, у формі гри, в яку ми часто грали з дідусем. Коли мені сповнилося 18, у сімейному колі вирішили, що тепер я відповідаю за подальшу долю спадщини Жоржа Мельєса, — розповідає  правнучка генія. — З кінця 1970-х ми з дідусем стали супроводжувати покази Мельєса читанням текстів та грою на фортепіано. Працювали з різними піаністами, а потім виріс Лоранс, і «Шоу Жоржа Мельєса» знову стало суто сімейною справою...»

Як склалося життя кіногенія? Не закінчивши середньої школи, Жорж Мельєс змушений був працювати на взуттєвій фабриці свого батька. Після одруження в 1885 році переїжджає до Лондона, де вивчає мистецтво фокусників та виготовлення різних механізмів. У 1888-у майбутня зірка кіно викуповує на торгах будівлю театру Робер Уден, де організовує вистави магії, невеликих феєрій та акробатики. Для виконання багатьох трюків Жорж сам створює необхідні пристосування. Набуті у ті часи знання пізніше знадобилися йому при розробці спецефектів для своїх фільмів…

Після знаменитого показу «рухливих картинок» братів Люмьєр у паризькому Гран Кафе, який вважається офіційною датою народження кіно, Мельєс вирішив будь-що викупити новітній диковинний апарат. Однак Люмьєри відкинули його пропозицію. Тоді Жорж за кресленнями англійського оптика Вільяма Пола виготовив власний «кінетограф» і здійснив свою мрію — теж почав знімати фільми!

Перші картини Мельєса не відрізняються оригінальністю і багато в чому копіюють перші фільми братів Люмьєр або ж зводяться до демонстрації різних фокусів. Однак вагомий внесок у розвиток мистецтва кінематографа він усе ж привніс, коли в 1896 році вирішив створити театрально-видовищне кіно — трюковий фільм.

Основу розважального кіно Мельєса становила ілюзія, що створювалася комбінацією різних прийомів, частково запозичених у театру (макети, манекени, піротехніка). І все ж Мельєс придумав і кінематографічні прийоми: трюк із зупинкою камери, подвійне експонування (просте, багаторазове, на чорному тлі, за допомогою затемнення), роз­пливчастість зображення і зйомку в русі.

Та після 1919-го раніше вельми активна діяльність Мельєса згасає, а останні свої фільми він уже знімає для компанії Шарля Пате. Після банкрутства власної кіностудії відкриває Естрадний театр у Монтре, а з 1925-го — торгує іграшками на паризькому вокзалі Монпарнас. З 1932 року живе в будинку престарілих в Орлі. Помер Жорж Мельєс 21 січня 1938-го…

Його оригінальні плівки були знайдені, реставровані і змонтовані завдяки роботі асоціації «Les Amis de Georges Miliиs». У 2011-у на честь 150-річчя від дня свого народження Жорж Мельєс був занесений до списку «Національної пам’яті» Франції…

Завершився вечір гучними аплодисментами великому майстру кіно, його нащадкам та… одеському студенту-політологу ОНУ ім. І. І. Мечникова Семену Постолову. На знак поваги юнак подарував Марі-Елен срібний кулон власного виробництва — повний місяць, у якому застряг літальний апарат, — точнісіньке відображення кадру з відомого фільму її прадіда «Подорож на місяць». Браво всім!

Олена МИЛОСЕРДНА.

Переглядів: 952
Передплата

Найкраща підтримка
газети –
ПЕРЕДПЛАТА!

Вартість передплати без врахування поштових послуг

дворазовий випуск:

  • на 1 місяць — 21 грн.
  • на 3 місяці — 63 грн.
  • на 6 місяців — 126 грн.
  • на 12 місяців — 252 грн.
  • Iндекс — 61119

суботнiй випуск:

  • на 1 місяць — 15 грн.
  • на 3 місяці — 45 грн.
  • на 6 місяців — 90 грн.
  • на 12 місяців — 180 грн.
  • Iндекс — 40378
Оголошення

Написання,
редагування, переклад

Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:

літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів; високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки; написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.
Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:

(048) 767-75-67, (048) 764-98-54,
099-277-17-28, 050-55-44-206

©2009 Всі права на текстову та графічу інформацію, розміщені на цьому сайті, належать редакції газети «Чорноморські новини».
Використання текстової та графічної інформації сайту можливе лише за умови посилання на газету "Чорноморські новини",
а в інтернет-мержі - на діюче, відкрите для пошукових систем посилання на використану публікацію.
Где и как заработать в интернете
Швидка контактна інформація
Тел./факс: (048) 767-75-67; 764-98-54
Моб. тел. 050-55-44-206
E-mail: cn@optima.com.ua, chornomorka@i.ua